Je to už nejaký čas, čo som začal používať a fotiť na Yashicu. Bol to môj prvý fotoaparát stredného formátu. Zo začiatku som mal problém zvyknúť si na štýl fotenia aký si vyžaduje dvojoká zrkadlovka a preto som ju po nejakom čase predal. Hoci som na ňu nenafotil veľa, mala svoje čaro a vždy, keď som narazil na fotky, ktoré som na ňu ja alebo iní nafotili, bolo mi za ňou doslova smutno. A tak som si ju asi po viac ako roku znova kúpil.

Trochu histórie

Yashica bola japonská firma, ktorá začala pôsobiť v roku 1949. Ich prvotným predmetom podnikania bola výroba súčiastok do elektrických hodín. Neskôr v roku 1953 vyrobili svoju prvú dvojokú zrkadlovku Yashimaflex, ktorú vyrobili v spolupráci s Tomioka Optical Works, ktorá pre nich vyrábala objektívy do týchto šikovných mašiniek.

Rad Yashica Mat bol uvedený na trh v roku 1957. Prvé modely boli vybavené 75 mm f/3.5 objektívom Lumaxar, ktorý potom nahradili 80 mm objektívmi, čo je v prepočte na kinofilm 44 mm. Model Yashica Mat-124 G bol vyrábaný od roku 1970 do roku 1986 a je poslednou a najlepšou vyrábanou dvojokou zrkadlovkou z fabriky Yashica. Aj napriek tomu, že pôsobí zastaralo, bola veľmi úspešným a obľúbeným modelom tej doby.

stredoformátová zrkadlovka yashica mat-124g fotim na film

Yashica Mat-124G v skratke

Výrobca: Yashima Optical Industry Company, Ltd.
Rok výroby: 1970 – 86
Druh fotoaparátu: Dvojoká zrkadlovka – TLR – Twin Lens Reflex
Film: zvitkový – 120/220
Formát: 6×6
Počet fotiek: 12 (120), 24 (220)
Hľadáčik: 100% pokrytie

Objektívvrchný – Yashinon 80mm f/2.8 (viac svetla prejde a tak sa ľahšie zaostruje), spodný – Yashinon 80mm f/3.5 (ekvivalent 50mm na kinofilme)
Zaostrovanie: 1 meter až nekonečno
Clona: od f/3.5 do f/32
Uzávierka: v objektíve Copal,
Expozícia: od 1 sekundy do 1/500, B
Funkcie: samospúšť

Filter: Bay I (Bayonet I) 30mm
Expozimeter: vstavaný (CdS)
Pretáčanie filmu: ručné
Váha: 1.1 kg
Rozmery: 77 x 148 x 101 mm

Yashica Mat-124G vs. Yashica Mat-124

K dispozícii sú na výber 2 modely Mat-124. Originálny 124 model a novší, trošku vynovený model 124G. Najväčší a pravdepodobne jediný rozdiel, ku ktorému som sa dopátral je, že kontakty expozimetra na Géčku sú pozlátené – G ako gold a farba tela je čierna. Mne osobne sa čierne telo páčilo viac a tak som išiel po Géčku.

Zvuk fotoaparátu

Dizajn a ovládanie Jašiky

Ako som už spomínal, Yashica Mat-124G je dvojoká zrkadlovka, tzv. TLR aleboTwin Lens Reflex Camera, ktorá fotí na film formátu 120 a rozmeru 6 cm x 6cm. Je to väčší, masívny fotoaparát okolo 1kg, ktorý svojim dizajnom priťahuje pohľady každého a všetkého. Celková kvalita prevedenia je veľmi dobrá. Keď hovorím veľmi dobrá, myslím veľmi dobrá. Samozrejme, nie je to Rolleiflex 2.8F (hoci je inšpirácia jasne viditeľná 😉 ), no vzhľadom na jej cenu je len veľmi málo vecí, na ktoré sa dá sťažovať. Telo je takmer úplne vyrobené z kovu (vrátane ručnej kľuky) a na pocit je veľmi pevná.

“Ale čo to je TLR?” TLR znamená – dvojoká zrkadlovka. Dvojoká zrkadlovka zase znamená, že má dva objektívy (dve oči). Jeden objektív slúži na to, aby si videl čo fotíš – pomocou neho aj zaostruješ. Druhý objektív slúži naopak na fotenie. Tento dizajn bol v minulosti veľmi rozšírený. Najznámejším výrobcom TLR fotoaparátov je Rolleiflex.

Nevýhodou tohto druhu fotoaparátu je tzv. parallax error. Ak fotíš niečo bližšie, môže sa ti stať, že to bude odfotené vyššie, alebo dokonca niečo aj odrežeš. Musíš počítať s tým, že objektív, ktorým fotíš sa nachádza nižšie, a tak na to treba pri komponovaní myslieť. Nie je to nič hrozné, časom si na to človek zvykne. 🙂

Na prednej strane fotoaparátu sú dva hlavné ovládacie prvky – rýchlosť uzávierky a clona. Obe sú umiestnené veľmi premyslene a pri držaní fotoaparátu sú ľahko dostupné. Počas kompozičného i zaostrovacieho procesu.

Nastavenia clony a rýchlosti uzávierky je veľmi intuitívne zobrazené na hornej časti zobrazovacieho (toho vyššie) objektívu, čo znamená, že je možné veľmi ľahko skontrolovať aktuálne nastavenia jednoduchým pohľadom na ukazovatele.

Zaostrovanie je plynulé a zabezpečené jednoduchým zaostrovacím gombíkom (nie je to doslovný gombík, ale nič lepšie ma nenapadlo, odpusť), ktorý sa nachádza na ľavej strane fotoaparátu. Je veľký a beží hladko. Vďaka tomu je zaostrovanie jednoduché a rýchle. Nachádza sa na ňom aj stupnica hĺbky ostrosti, ktorá je užitočná pre rýchle zaostrenie – napríklad zone-focusing.

Vo vnútri hľadáčika je štandardné brúsené sklo s vyznačenými červenými horizontálnymi a vertikálnymi čiarami, ktoré pomáhajú komponovať záber. K dispozícii sú aj ďalšie zaostrovacie sklá, ktoré si môžeš dokúpiť.

Kľuka na posúvanie filmu funguje hladko v smere hodinových ručičiek. Po posunutí filmu na ďalší snímok je nutné krátke pootočenie proti smeru hodinových ručičiek –  aby si kľuku vrátil späť do svojej “predvolenej” polohy. (V opačnom prípade sa ti nepodarí stlačiť spúšť.)

Spúšť je možné uzamknúť. To zabraňuje náhodnému foteniu počas prepravy fotoaparátu.

Expozimeter

Expozimeter sa nachádza na hornej prednej strane fotoaparátu a aktivuje sa až po otvorení krytu hľadáčika. Batéria sa tak šetrí a expozimeter je prirpavený vždy, keď ho práve potrebuješ. Je poháňaný baterkou typu PX625.

Je to jednoduchý systém s dvoma ukazovateľmi – červeným a žltým. Červený označuje vhodnú expozíciu a žltý označuje aktuálne nastavenú expozíciu. Ich zarovnaním nastavíš správnu expozíciu. Expozimeter na mojej Jašike je až prekvapiko presný a zatiaľ  bola každá fotka exponovaná správne.

Vedľa expozimetra sa nachádza nastavovací krúžok a indikátor ISO / ASA, ktorý ti umožňuje nastaviť hodnotu od 25 do 400.

Založenie filmu

Vkladanie filmu do stredoformátových fotoaparátov je štandardne trošku väčšia babračka ako pri kinofilme. Yashica na tom je dobre, vyžaduje si to len menší cvik.

Celý proces je veľmi jednoduchý, pomerne rýchly. Film sa založí zvyčajným spôsobom z dolnej cievky do hornej. K dispozícii je počítadlo filmu pre formát 120 i 220.

Prvý krok je otvoriť zadný kryt, ktorý možno otvoriť otočením uzamykacieho krúžku, na spodnej strane fotoaparátu. Toč do ľavej strany, pokým sa kryt neuvoľní.

Ďalej, v druhom kroku kryt otvor a vlož cievku zvitkového filmu do spodnej časti.

Film odroluj a vlož do cievky v hornej časti. Buď dôsledný, aby sa film nevytiahol. Po vložení filmu, potoč kľukou a uisti sa, že film je upevnený dobre.

Po vložení filmu do cievky, stále toč kľukou, pokým sa neobjaví šípka na papieri filmu. Tú musíš zarovnať so šípkou vyznačenou na ľavej strane. K dispozícii sú dve – pre 120 film (červená) a 220 film (zelená).

Zadný kryt teraz môžeš zatvoriť. Posledný krok je točiť kľukou až kým sa na na počítadle nezobrazí číslo 1. Potom si pripravený odfotiť svoj prvý záber. 🙂

Oh, a aby sme nezabudli. Úplne posledným krokom je nastavenie citlivosti (ISO) filmu. Nastavenie ISO je dôležité, aby ti expozimeter poskytoval presné merania expozície.

Príslušenstvo

Yashica má k dispozícii niekoľko rôznych drobností.

Farebné filtre, tele, širokouhlé a makro predsádky, slnečné clony… Závit je 30mm Rollei Bay I (Rolleiflex), čo z nich robí celkom drahšie záležitosti.

yashica mat 124g accesories
Ja mám k mojej k dispozícii slnečnú clonu a makro predsádku.

Yashica Mat-124G v praxi

Takže ako sa Yashica Mat-124G osvedčila v praxi? Yashica Mat-124G nie je fotoaparát, ktorým dokážeš fotiť “rýchlo”. Je to fotoaparát, ktorý si vyžaduje viac času a sústredenia. Ale s čistým svedomím môžem povedať, že je veľmi jednoduchá na obsluhu, spoľahlivá a vo všeobecnosti radosť používať. Hoci je stará už viac ako 40 rokov, výborne sa s ňou fotí.

Objektív Yashinon je primerane ostrý a netrpí výraznými deformáciami. Zaostrovanie je dosť presné. Väčšinu času je ale potrebné používať lupu, aby som si bol istý, že som zaostril správne, pretože len čisto pomocou matnice je to náročnejšie.

Fotí na zvitkový film (120 alebo 220) formát 6×6, čo je štvorec. Štvorec mám rád, no pozerať sa z hora a komponovať do štvorcového formátu nie je zo začiatku jednoduchéno, a keďže išlo o môj prvý fotoaparát tohto formátu, bol to nezvyk. Obraz v hľadáčiku je navyše otočený zrkadlovo, a tak som často prišiel o veľa záberov len preto, že som sa nevedel zorientovať, do ktorej strany sa pohnúť a ako komponovať. Bolo to veľmi komické a sem tam aj frustrujúce.

Ak rád fotíš portréty, Yashica je na to super. 80mm objektív a formát do štvorca ti otvára nové možnosti objavovania krásy. Fotil som s ňou krajinky, portréty, ale i v uliciach mesta a veľkou výhodou, ktorú Yashica prináša je práve jej horný hľadáčik. Tým, že sa nepozeráš priamo do fotoaparátu a nezakrívaš si ním tvár, objekt, ktorý fotíš častokrát ani nevie či fotíš jeho, a niekedy si to ani nevšimne. Rovnako oceníš aj tichú závierku, ktorú fakt, že ledva počuť. Ak poznáš tvorbu Vivian Maier, vieš o čom hovorím.

Fotky

Nafotil som na Yashicu zopár filmov, tu si môžeš pozrieť niektoré fotky. Fotené na Yashicu Mat-124G, na film Kodak Professional Portra 400 @ISO400 a Ilford HP5 Plus 400 @400. Skenované na skeneri Epson Perfection Photo V600 a Silverfast 8.

Záver

Yashica je parádny foťáčik, s ktorým odfotíš priam hocičo. Vyžaduje si väčšiu trpezlivosť, cit a nadšenie. Fotiť môžeš portréty, krajinku, street – budeš mať o zážitok postarané. Je to niečo iné a preto ak máš možnosť vyskúšať, skúšaj všetkymi desiatimi! Je cenovo dostupný, dobre postavený, robustný, ale stále pomerne ľahký, spoľahlivý, jednoduchý a výborne fotí!

Užitočné linky

Manuál [EN]

Aké máš skúsenosti s dvojokými zrkadlovkami TY? Podeľ sa s nami v komentároch. 🙂

Djibril
Autor

Zakladateľ a autor blogu. K foteniu na film sa dostal cez kamaráta, ktorý mu požičal starú Prakticu MTL5B a začal ho učiť o fotografii. Odvtedy ho fotenie na film ozaj baví a veľmi rád sa delí o tieto emócie s ďalšími. Momentálne fotí na Yashica-MAT 124G a Leica M6.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll Up