V poslednom čase hovoríme viac o tom, ako byť úsporný, ako ušetriť peniaze pri fotení na film a aké monžnosti človek má, keď chce fotiť na film lacno. Jedným z ďalších filmov, ktorý nepochybne patrí do kategórie cenovo dostupnejších filmov je Kodak Gold 200.

Čo prvé ti napadne, keď počuješ Kodak Gold? Určite so mnou budeš súhlasiť, že Gold 200 je jeden z najrozšírenejších filmov, ktoré sú momentálne k dispozícii. Väčšina z nás si ich pamätá z detstva; keď nás fotili rodičia na dovolenke, na výlete v lese alebo u starkých na záhrade. Prečo bol a stále je taký obľúbený? To si povieme v dnešnom článku ;).

farebný kinofilm kodak gold 200
Kodak Gold 200 a jeho “never gets old” balenie

Kodak Gold 200 v skratke

  • Výrobca: Kodak
  • ISO: 200 (DIN24°)
  • Dostupné formáty: 35mm (kinofilm)
  • Počet snímkov: 24 alebo 36 exp.
  • Proces spracovania: C-41
  • Hlavné výhody: nízka cena, široký rozsah expozície, nízke zrno, ostré fotky, saturované (teplé) farby
  • Dostupnosť: ★★★★☆
recenzia kodak gold 200
Kodak Gold 200 @ ISO100 / Praktica MTL5B + Pentacon 50mm f/1.8

Kodak Gold 200 je farebný panchromatický senzibilizovaný negatívny film pre použitie na dennom svetle. Vyznačuje sa prirodzeným podaním farieb a kvalitným, jemným zrnom. Expozičný rozsah je veľmi široký, ale najlepšie vyzerá v dobre osvetlených podmienkach. Nie je ideálny na fotenie v zlom svetle, ale výborne si poradí s ostrým slnkom. K dispozícii je v 24 alebo 36 snímkovej verzii za pár eur.

Citlivosť, zrnitosť a farebnosť filmu

Kodak Gold je film s (citlivosťou) ISO 200 (DIN 24°). Film s takým ISO sa považuje za pomalší film, alebo teda film s nízkou citlivosťou. Preto je ho potrebné fotiť, keď je veľa slnečného svetla. Ja ho fotím buď ako 200ku alebo dokonca aj ako 100ku. Vďaka tomu sú fotky jasnejšie a farby živšie.

Nízke ISO so sebou prináša jednu vynikajúcu výhodu a to nízku zrnitosť, vďaka čomu sú fotky ostré a pekné a vyzerať tak budú aj pri tlači väčších rozmerov.

recenzia filmu kodak gold 200 fotenie na film
Kodak Gold 200 @ ISO100 / Praktica MTL5B + Pentacon 50mm f/1.8

Kodak Gold 200 je špecifický svojimi teplými farbami, ktoré sú aj saturovanejšie ako pri filmoch od Fuji (napríklad C200 alebo Superia), preto to nemusí byť ideálna voľba pre portréty ľudí. Kodak však tvrdí, že je ideálny na portréty s bleskom. Určite to stojí za to vyskúšať :).

Fotky, ktoré produkuje sú živé a “bohaté” na farby. Svetlo reprodukuje verne a fotke dodáva ten klasický vintage štýl.

Pre koho je Kodak Gold 200 určený?

Ak hľadáš cenovo dostupný, no za to veľmi spoľahlivý film, Kodak Gold 200 je isto pre teba! Patrí medzi tzv. spotrebiteľské filmy, čo znamená, že je lacný, ľahko dostupný a je ťažké ho zničiť. Je vytvorený tak, aby zvládol veľa, čo platí nielen o fotení, ale aj o jeho trvanlivosti. Preto ak máš k dispozícii nejaký expirovaný Gold, neboj sa ho použiť.

Spotrebiteľský tiež znamená, že má výnimočne široký rozsah expozície. Mnoho filmov tejto triedy si dokáže bravúrne poradiť s preexponovaním alebo podexponovaním. Podľa Kodaku zvládne Gold 200 až 3-násobné preexponovanie a 2-násobné podexponovanie a pritom stále poskytuje uspokojujúce fotky. A práve preto je veľmi vhodný pre tých, ktorí začínajú fotiť na film. 

Kodak Gold 200 je vynikajúci film na každodenné fotenie, cestovanie a dovolenky. Miesta a situácie, kde je veľa prirodzeného svetla. Patrí práve medzi tie filmy, ktoré sú veľmi fajn na fotenie počas cesty do práce, BBQ garden party alebo na výlety s priateľmi.

Dostupnosť a spracovanie

Vôbec nebudem preháňať ak poviem, že Kodak Gold 200 dostaneš v každom fotolabe a možno že aj v niektorých drogériách. Cenou sa pohybuje niečo okolo 5,50 €, no v prípade, že si zakúpiš výhodný 3-pack, jeden film ťa výjde na 5 € alebo menej. O to, kde Ti ho vyvolajú sa báť určite nemusíš, ide o klasický kinofilm s procesom vyvolávania C-41 a ten je bežný naozaj v každom fotolabe ;).

Záver

Kodak Gold 200 je všestranný a lacný film pre začínajúcich, ale aj skúsených fotografov, ktorý poskytuje jasné, nasýtené farby s jemným zrnom, ktorý je takmer nemožné pokaziť. Fotenie naň je jednoduché a je prakticky ideálny na cestovanie, každodenné fotenie alebo dokonca aj na portréty. Ak si ešte naň nemal možnosť fotiť, pred najbližšou dovolenkou ho nezabudni doma a vyskúšaj ho!

Djibril
Autor

Zakladateľ a autor blogu. K foteniu na film sa dostal cez kamaráta, ktorý mu požičal starú Prakticu MTL5B. Odvtedy ho fotenie na film ozaj baví a veľmi rád sa delí o tieto emócie s druhými. Momentálne fotí na Yashica-MAT 124G, Leica M6 a Olympus µ[mju:] II.

7 komentárov

  1. Avatar

    Super článok, mám rád tieto tipy.
    Začínam foitť na film a určite by som sa tu rád dočítal, ako ťa kamarát učil fotiť na Prakticu MTL5, kedže s tou začínam aj ja 🙂 Nech sa darí.

    • Djibril

      Lukáš, ďakujem!
      Nebudeš veriť, ale recenziu o Praktice (síce MTL5B, ale prakticky sú to rovnaké fotoaparáty) práve píšem a tento týždeň tu o nej nájdeš článok 🙂 Pravdu povediac, veľa ma toho neučil, dal mi ju do ruky spolu aj s knihou o fotke so slovami “uč sa”. Možno to bol aj ten lepší spôsob. Bol som nútený sa do toho viac “obúť”. Keď som niečomu naozaj nerozumel, pýtal som sa. Nehanbiť sa pýtať je z môjho pohľadu veľmi dôležité, preto ak ťa bude niečo zaujímať kľudne sa nás môžeš pýtať. Radi pomôžeme 🙂

      • Avatar

        Teším sa na recenziu 🙂
        Uf, tak to mňa zaujíma všetko, už len napr odporúčania na dobrú literatúru/knihu, čo spomínaš, ako najlepšie “čítať” svetlo, ak nefunguje expozimeter, čo je detailnejšie push/pull, ako správne použivať orange filter na oblohu, použiva sa pri filme aj polarizačný filter, kedy, ako čo najpresnejšie zaostriť až po to, či napr neplánuješ organizovať nejaký photowalk v BA abo okoli zamerany na street fotografiu … 🙂
        U mňa teda všetko, som rád a vďačný za každý príspevok 🙂 Díkec

    • Avatar

      Je to prekrásne fotiť na film, rozhodne ťa to bude baviť, držím ti prsty.

  2. Avatar

    Pri fotografovaní netreba sa vždy spoliehať na expozimeter. Skutočne treba sa snažiť čítať svetlo, je pravda žiada si to dlhoročnú prax, dá sa to naučiť a to tak, že v prvom rade musíme vedieť akým filmom chceme fotiť. V lete používam film 100 DIN v jeseni v zime a na jar 200 DIN. Podľa toho určujem správnosť expozície. Prv si ju po viem akú by som dal a potom porovnám expozimetrom. Takým to spôsobom som sa naučil nastavovať aj bez expozimetra.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

%d blogerom sa páči toto: