Fomapan 400 Action: Môj najobľúbenejší čiernobiely film

Spektrálna citlivosť a reprodukcia farieb ho odlišuje od ostatných čiernobielych filmov. Má organické a pravidelné zrno, čím získava svoj unikátny vzhľad. A vďaka svojej cene je aj tým najvýhodnejším.

Fomapan 400 Action, vyrábaný našimi susedmi v Českej republike, je často prehliadaný oproti populárnejším konkurentom, ako HP5+ alebo Tri-X. Avšak vzhľadom na to, že som poslednú dobu hľadal svoje ideálne „combo” – fotoaparát + film + vývojka, začal som od toho lacnejšieho konca, a to práve s Fomou.

Hoci názory na Fomapan 400 sú rôzne, po tom, čo som si pred približne rokom dal výzvu prejsť na čierno-biely film, som sa rozhodol dať mu šancu a zlepšiť tak svoje „vizuálne cítenie“.

Ako som sa dostal k filmom od Foma

Filmy od Foma Bohemia som prvýkrát vyskúšal približne v roku 2009, keď som s fotením na film len začínal. Vtedy som ani netušil čo kupujem. Vedel som iba, že ide o čiernobiely film, a to bolo to, po čom moje srdce pišťalo.

Keďže bol lacnejší, bol to film, ktorý mi umožnil vyskúšať si, ako moja Praktica fungovala bez toho, aby ma trápilo svedomie, že filmom, a v konečnom dôsledku peniazmi, plytvám. To, do veľkej miery ovplyvnilo môj názor na Fomapan, keďže som ho zakladal na fotkách, ktoré neboli ani z ďaleka dobré.

Filmy od Fomapanu sme odjakživa poznali ako cenovo výhodnejšiu alternatívu pokiaľ išlo o čiernobiele filmy.

Fomapan 400 som vnímal ako nespoľahlivý, lacný film; nie kvôli tomu aký bol, ale kvôli mojej nízkej fotografickej gramotnosti. Odvtedy už ubehlo veľa času, a preto som si povedal, že ho opäť vyskúšam.

Spočiatku sa všetky čiernobiele filmy zdajú rovnaké. A tak stráviť čas vyberaním medzi cappuccinom a latté, bez toho, aby som jedno alebo druhé ochutnal, by bola len strata času. Predsa len, čiernobiely film to bol, tak nebolo čo riešiť.

Snaha vybrať si medzi čiernobielymi filmami je niekedy, ako pochopiť rozdiel medzi cappuccinom, latté a flat white.

Zo skúsenosti sa tento film správa takmer totožne bez ohľadu na formát. O niektorých rozdieloch si povieme neskôr, ale v zásade sa veľmi nelíšia, s výnimkou zrna, ktoré je samozrejme viditeľné viac na menšom formáte.

Film Fomapan 400 Action vo všetkých formátoch © Nicholas Middleton

Charakteristické vlastnosti Fomapanu 400 Action

Fomapan 400 je čiernobiely negatívny film, ktorý má veľmi unikátny vzhľad. Ide o najcitlivejší film z dielne Foma Bohemia, ktorý sa vyrába (s rovnakou emulziou) aj v ISO 100. Je k dispozícii ako kinofilm (135), zvitkový (120), ale aj ako listový film pre veľkoformátové fotoaparáty.

V čase, kedy som tento článok začal písať som mal za sebou niečo vyše 45 roliek tohto filmu. Tu sú niektoré z mojich dojmov.

Zrno

Keďže zrno je to, čo na mňa najviac zapôsobilo, venujme sa najprv tomuto aspektu filmu. Predsa len, vďaka jeho špecifickému zrnu, sú fotky na fomapane také. . . Iné.

Zrno Fomapanu 400 Action má štruktúru pravidelnú a je organické, príjemné.

Je tomu tak, pretože zrno, ktoré Fomapan produkuje má veľmi špecifický vzhľad. Je veľmi pravdepodobné, že k tomu prispieva aj foto emulzia Fomapanu, ktorej receptúru už dlho nemenili. Fotky tak majú charakter, ktorý siaha desaťročia dozadu.

Tak, ako pri všetkých ostatných čiernobielych filmoch, veľkosť a štruktúru zrna možno meniť výberom vývojky. Rodinal zrno zvýrazní, zatiaľ čo taký Perceptol poskytne tie najhladšie tóny.

Tonalita

Aj keď je zrno filmu Fomapan 400 viditeľnejšie, nie je to, čo by som považoval za najcharakteristickejšiu vlastnosť filmu. Tou je spôsob, akým vykresľuje farby.

Možno sa pýtaš: „Farby? Veď ide o čiernobiely film!” Pravda, ale Fomapan má celkom výnimočnú spektrálnu citlivosť, čo ovplyvňuje to ako farby reprodukuje v odtieňoch sivej.

Fomapan má relatívne nízku citlivosť na modrú farbu, ktorá sa ale postupne zvyšuje smerom k červenému koncu farebného spektra.

V porovnaní s ostatnými filmami je rozdiel v tom, že grafy spektrálnej citlivosti väčšiny filmov sa pohybujú vo vlnách, pričom Fomapan so svojou stabilnou, postupne stúpajúcou krivkou dosahuje vrchol približne pri 660 nm a potom rýchlo klesá a končí približne pri 700 nm.

Svetelné spektrum (C) Fomapanu 400 Action v porovnaní s (B) Ilford HP5+ 400 a (A) Kodak Professional Tri-X 400

Z toho vieme vyčítať hneď dve zaujímavé veci. Tá prvá je, že Fomapan 400 má oveľa väčšiu citlivosť na červený koniec spektra, ako na modrý začiatok. To napríklad jasne potvrdzujú portréty, kedy film pleťové tóny výrazne zosvetľuje. Fotky vyzerajú akoby mal film zabudovaný červený filter.

Okrem toho skutočnosť, že koniec krivky jeho citlivosti siaha až po 700 nm znamená, že sa dostáva do tzv. „infračervenej” oblasti. Na Emulsive.org som našiel článok, ktorí hovoril o použití fomapanu s IR filtrom a výsledky boli skutočne zaujímavé.

Samozrejme, na fotografovanie v infračervenom pásme existujú aj lepšie filmy, ale spôsob, akým Fomapan 400 reprodukuje farby a dokáže rozžiariť pleťovky, je opäť jedným z mojich obľúbených aspektov tohto filmu. Dodáva mu originálny vzhľad, ktorý ho skutočne odlišuje od iných čiernobielych filmov.

Ostrosť

Ostrosť, ktorou Fomapan 400 disponuje, je na môj vkus úplne v poriadku. Napriek väčšiemu zrnu v porovnaní s drahšími filmami sú detaily, ktoré tento film rozlíši veľmi uspokojivé.

Film má solídnu rovnováhu medzi ostrosťou a zrnitosťou, vďaka ktorej obraz vyzerá vintage, ale zároveň ostro.

Kontrast

Kontrast je z mojich skúseností nižší, ale dosť to závisí od spôsobu, akým film exponuješ. Mnohí tvrdia, že najlepšie výsledky sú pri ISO 200, alebo 100. Ja som, ale vždy fotil pri ISO 400, pretože mi to pokrylo akékoľvek svetelné podmienky a kontrast, ktorý fotky mali, mi nevadil. Možno však tento nižší kontrast súvisí s Fomapanovým sklonom k halácii.

Halácia vzniká, keď sa svetlo láme cez samotný film a odráža sa, čo spôsobuje žiarivé odlesky alebo „hejlou” efekt v najsvetlejších častiach filmu. Z tohto dôvodu majú svetlé miesta filmu tendenciu sa rozmazávať, strácať detaily. Keď táto žiara napokon preniká až do stredných tónov, zvyšuje to pocit jemnosti filmu, ktorý vedie práve k nižšieho kontrastu.

Zaujímavé je, že túto haláciu na Fomapane formátu 120 vidíme častejšie, ako na fotkách fotených na kinofilm. Pravdepodobne tomu tak bude preto, že tieto formáty majú odlišný základ.

Emulzia kinofilmu je natretá na 0.125 mm hrubej tri acetátovej báze, zatiaľ čo 120 formát, má bázu polyesterovú (0.1 mm hrubú). Táto, je náchylnejšia na haláciu a hoci má 120-ka antihalačnú vrstvu, nie vždy je dostatočne účinná.

Na druhej strane, rovnako ako spektrálna citlivosť filmu, o ktorej sme hovorili vyššie, aj táto halácia pomáha prispieť k Fomapanovému jedinečnému vzhľadu, vďaka ktorému Fomapan 400 Action vyniká medzi ostatnými čiernobielymi filmami.

Spracovanie Fomapanu 400 Action

Fomapan je veľmi jednoduché vyvolať, ktoroukoľvek vývojkou. Dokonca si myslím, že toto je jeden z tých filmov, ktorého výsledky sa môžu drasticky líšiť v závislosti od toho, aký typ vývojky použiješ. Ak máš svoje obľúbené combo, určite ho zazdieľaj s ostatnými v komentároch. Možno ti aj ja poviem viac o mojom v niektorom z ďalších článkov, ale v skratke — momentálne používam Rodinal, a vyvolávam klasickým spôsobom pri teplote 20°C.

Ak budeš film vyvolávať doma, chcem ťa len dopredu upozorniť, aby si sa nezľakol zelenej vývojky, ktorú z vývojnice budeš vylievať po vyvolávaní. Nie je to nič, čoho by si sa mal obávať. Je to len farbivo, ktoré Foma používa na stabilizáciu emulzie na negatíve.

Záver a dojmy

Hoci som na Fomapan 400 Action naposledy fotil viac ako 10 rokov dozadu, návrat k nemu je pre mňa veľkým úspechom. Tóny tohto filmu a jeho štruktúra zrna sa mi veľmi páčia, a „vďaka” nedávnemu zvýšeniu cien filmov Kodak a Ilford sa Tri-X či HP5+ sa z neho stal jeden z cenovo najdostupnejších čiernobielych filmov.

Diskusia

11 komentárov

Výborne vysvetlený charakter tohto filmu. Keďže s fotením na film len začínam, znie ako ideálna voľba. Zaujímal by ma aj proces vyvolávania tohto filmu, budem čakať na pokračovanie tohto článku… 🙂

Vďaka Oskar! Vyvolávanie budem určite viac rozoberať v nasledujúcich článkoch. Momentálne testujem vývojku Rodinal, jej riedenia (1:25, 1:50 vs. 1:100), a taktiež spôsoby vyvolávania (klasický vs. stand development). Keď bude opäť trochu viac času tak to celé spíšem a uverejním. 🙂

Fotky v tomto článku boli vyvolávané klasicky, v Rodinal-e, 1:25, 5:30 min, 20*C..

Fotimnafilm ozil 🙂 super, tesim sa na dalsie clanky. Pekny clanok s technickymi podrobnostami, ktore sa clovek len tak nikde inde nedozvie 🙂

Som rád! Ak mi to okolnosti umožnia budú určite aj ďalšie… O to viac, keď vidím, že sa sem ľudia ako ty ešte vracajú 🙂

Aj ja som rád, že stále píšeš.

Fomapan 400 mám veľmi rád, aj keď po rokoch stále experimentujem a neviem sa ustáliť na jednej kombinácii vývojky, citlivosti a vyvolávacieho času.

Presne si ale spomínam na deň, keď som sa do Foma 400 zaľúbil – boli sme na dovolenke na Islande, a asi v dvoch tretinách sa mi minul HP5, zvyšok som teda nafotil na „záložný“ Fomapan 400, niekde okolo EI 250. Mal som vtedy stále medové týždne s novou M2-jkou, a nechcelo sa mi často vyťahovať expozimeter 🙂

Dovtedy som ho zvykol vyvolať vo Fomáckom Rodinale (R09), ktorý mi však medzičasom exol, a tak som sa po návrate rozhodol zaexperimentovať. Doma som ho vyvolal v Pyrocat-HD vývojke, a bol som z výsledkov paf.

Odvtedy som síce prešiel od prášku z eBayu ku konfekčnej Bergger PMK, ale fotím už prakticky len na Fomapan.

To je krása Ľubo! Máš fotky z Islandu niekde uverejnené? Veľmi rád by som si pozrel ako odfotený na Fomapan-e vyzerá. 🙂 Čo sa vývojky týka; inšpiroval si ma. Určite by stálo za to vyskúšať R09 a porovnať ju s Rodinalom. Pyrocat-HD znie lákavo, ale s ním ešte počkám.. 😀

Akurat som si objednala fotak z druhej ruky, chcem sa naucit fotit. Tvoje clanky mi zatial dokonale pomahaju zacat chapat svet fotografie:)) Vdaka!!

Rada by som sa opytala, ci nemas nejake tipy ako fotit na tento film v zime v snehu, cez den aj v noci. dakujem!

pri foteni snehu (a obecne bielych plôch) plati pravidlo, ze by mala byt expozicia korigovana o 1-2 EV do plusu oproti nameranej hodnote, pretoze expozimeter meria tak, aby fotka bola priemerne sivá, takze biele plochy su potom podexponovane.

Inak s nim fotit ako s klasickym filmom, iso 400 moze byt cez den vela, ale ak fotoaparat a kreativny zamer dovoli vzdy sa da skratit cas, alebo viac zaclonit. A v noci co ruka udrzi pripadne blesk alebo stativ 🙂

Maťo to pekne zhrnul, Aďka. 🙂 Fotenie na film v zime by sa dalo veľmi pekne rozpísať do samostatného článku, ale pridám zatiaľ zopár dodatočných informácií.

Keď fotíme v zime so snehom cez deň vyžaduje si to úpravu expozičného času alebo clony, aby bola fotografia správne exponovaná. To je spôsobené tým, že či už ručný expozimeter alebo ten vo fotoaparáte, oba sú kalibrované tak, aby namerali scénu v odtieňoch 18% šedej – rovnomerne osvetlenú. Keď, ale teda expozimeter “zazrie” bielu snehovú scénu, myslí si, že je príliš svetlá a snaží sa to kompenzovať znížením expozície. A preto musíme túto kompenzáciu dodatočne kompenzovať. Ak je scéna prevažne biely sneh, stačí expozíciu zvýšiť o dve hodnoty. Ak by si chcela odfotiť detaily v snehu, ako je zamrznutá konárová vetva, stopy po chôdzi alebo niečo v tieni, expozíciu by som zvýšil až o tri hodnoty.

Ahoj. Přesto, že se na fomapan stále dívám jako na film „na pokusy“, musím uznat, že jsem s jeho podáním v posdstatě spokojený 🙂 Vyvolávám v pyrocat-hd. Našel jsem tvou stránku náhodou, a tak sem občas kouknu 🙂

Pridaj komentár

Tento formulár je chránený službou hCaptcha a vzťahujú sa naň Zásady ochrany osobných údajov .