Fomapan 400 Action

Vďaka svojmu jedinečnému vzhľadu, Fomapan 400 Action vyniká medzi čiernobielymi filmami. A navyše, svojou cenou je aj tým najvýhodnejším.

Poslednou dobou som už dlhšie hľadal také moje ideálne „combo” — fotoaparát + film + vývojka. A keďže som si pred približne rokom dal výzvu prejsť úplne na čiernobiely film, chcel nájsť niečo, čo by mi pomohlo sa ustáliť a objaviť moje „vizuálne cítenie”.

Samozrejme, bolo by nečestné si nepriznať, že k tomu prispeli aj neustále narastajúce ceny filmov, a preto som začal od toho lacnejšieho konca, s Fomou.

Fomapan sme odjakživa poznali ako cenovo výhodnejšiu alternatívu pokiaľ išlo o čiernobiele filmy.

Tento film, vyrábaný u susedov v Českej republike, bol preto často prehliadaný oproti populárnejším konkurentom, ako HP5+ alebo Tri-X. A pokiaľ ide o sympatie, názory sú rôzne. Niektorí ľudia ho milujú, iní ho nemôžu ani vystáť.

Ako som prišiel k filmom od Foma

Filmy od Foma Bohemia som prvýkrát vyskúšal približne v roku 2009, keď som s fotením na film len začínal. Vtedy som ani netušil čo kupujem. Vedel som iba, že ide o čiernobiely film, a to bolo to, po čom moje srdce pišťalo.

Portrét v zrkadle s fotoaparátom Praktica MTL5B
Portrét v zrkadle s Prakticou MTLB5 v roku 2009 © Michael M. Djibril

Keďže bol lacnejší, bol to film, ktorý mi umožnil vyskúšať si, ako moja Praktica fungovala bez toho, aby ma trápilo svedomie, že filmom, a v konečnom dôsledku peniazmi, plytvám. To, do veľkej miery ovplyvnilo môj názor na Fomapan, keďže som ho zakladal na fotkách, ktoré neboli ani z ďaleka dobré.

Fomapan 400 som vnímal ako nespoľahlivý, lacný film; nie kvôli tomu aký bol, ale kvôli mojej nízkej fotografickej gramotnosti. Odvtedy už ubehlo veľa času, a preto som si povedal, že ho opäť vyskúšam.

Veď uznaj — snaha vybrať si medzi čiernobielymi filmami je niekedy, ako pochopiť rozdiel medzi cappuccinom, latté a flat white.

Spočiatku sa všetky čiernobiele filmy zdajú rovnaké. A tak stráviť čas vyberaním medzi cappuccinom a latté, bez toho, aby som jedno alebo druhé ochutnal, by bola len strata času. Predsa len, čiernobiely film to bol, tak nebolo čo riešiť.

Zo skúsenosti sa tento film správa takmer totožne bez ohľadu na formát. O niektorých rozdieloch si povieme neskôr, ale v zásade sa veľmi nelíšia, s výnimkou zrna, ktoré je samozrejme viditeľné viac na menšom formáte.

Film Fomapan 400 Action vo všetkých formátoch © Nicholas Middleton

Fomapan 400 v skratke

Fomapan 400 je čiernobiely negatívny film, ktorý má veľmi unikátny vzhľad. Ide o najcitlivejší film z dielne Foma Bohemia, ktorý sa vyrába (s rovnakou emulziou) aj v ISO 100. Je k dispozícii ako kinofilm (135), zvitkový (120), ale aj ako listový film pre veľkoformátové fotoaparáty.

V čase, kedy som tento článok začal písať som mal za sebou niečo vyše 45 roliek tohto filmu. Tu sú niektoré z mojich dojmov.

Zrno

Keďže zrno je to, čo na mňa najviac zapôsobilo, venujme sa najprv tomuto aspektu filmu. Predsa len, vďaka jeho špecifickému zrnu, sú fotky na fomapane také. . . Iné.

Zrno má štruktúru pravidelnú a je organické, príjemné.

Je tomu tak, pretože zrno, ktoré Fomapan produkuje má veľmi špecifický vzhľad. Je veľmi pravdepodobné, že k tomu prispieva aj foto emulzia Fomapanu, ktorej receptúru už dlho nemenili. Fotky tak majú charakter, ktorý siaha desaťročia dozadu.

Tak, ako pri všetkých ostatných čiernobielych filmoch, veľkosť a štruktúru zrna možno meniť výberom vývojky. Rodinal zrno zvýrazní, zatiaľ čo taký Perceptol poskytne tie najhladšie tóny.

Tonalita

Aj keď je zrno filmu Fomapan 400 viditeľnejšie, nie je to, čo by som považoval za najcharakteristickejšiu vlastnosť filmu. Tou je spôsob, akým vykresľuje farby.

Možno sa pýtaš: „Farby? Veď ide o čiernobiely film!” Pravda, ale Fomapan má celkom výnimočnú spektrálnu citlivosť, čo ovplyvňuje to ako farby reprodukuje v odtieňoch sivej.

Fomapan má relatívne nízku citlivosť na modrú farbu, ktorá sa ale postupne zvyšuje smerom k červenému koncu farebného spektra.

V porovnaní s ostatnými filmami je rozdiel v tom, že grafy spektrálnej citlivosti väčšiny filmov sa pohybujú vo vlnách, pričom Fomapan so svojou stabilnou, postupne stúpajúcou krivkou dosahuje vrchol približne pri 660 nm a potom rýchlo klesá a končí približne pri 700 nm.

Z toho vieme vyčítať hneď dve zaujímavé veci. Tá prvá je, že Fomapan 400 má oveľa väčšiu citlivosť na červený koniec spektra, ako na modrý začiatok. To napríklad jasne potvrdzujú portréty, kedy film pleťové tóny výrazne zosvetľuje. Fotky vyzerajú akoby mal film zabudovaný červený filter.

Okrem toho skutočnosť, že koniec krivky jeho citlivosti siaha až po 700 nm znamená, že sa dostáva do tzv. „infračervenej” oblasti. Na Emulsive.org som našiel článok, ktorí hovoril o použití fomapanu s IR filtrom a výsledky boli skutočne zaujímavé.

Samozrejme, na fotografovanie v infračervenom pásme existujú aj lepšie filmy, ale spôsob, akým Fomapan 400 reprodukuje farby a dokáže rozžiariť pleťovky, je opäť jedným z mojich obľúbených aspektov tohto filmu. Dodáva mu originálny vzhľad, ktorý ho skutočne odlišuje od iných čiernobielych filmov.

Ostrosť

Ostrosť, ktorou Fomapan 400 disponuje, je na môj vkus úplne v poriadku. Napriek väčšiemu zrnu v porovnaní s drahšími filmami sú detaily, ktoré tento film rozlíši veľmi uspokojivé.

Film má solídnu rovnováhu medzi ostrosťou a zrnitosťou, vďaka ktorej obraz vyzerá vintage, ale zároveň ostro.

Kontrast

Kontrast je z mojich skúseností nižší, ale dosť to závisí od spôsobu, akým film exponuješ. Mnohí tvrdia, že najlepšie výsledky sú pri ISO 200, alebo 100. Ja som, ale vždy fotil pri ISO 400, pretože mi to pokrylo akékoľvek svetelné podmienky a kontrast, ktorý fotky mali, mi nevadil. Možno však tento nižší kontrast súvisí s Fomapanovým sklonom k halácii.

Halácia vzniká, keď sa svetlo láme cez samotný film a odráža sa, čo spôsobuje žiarivé odlesky alebo „hejlou” efekt v najsvetlejších častiach filmu. Z tohto dôvodu majú svetlé miesta filmu tendenciu sa rozmazávať, strácať detaily. Keď táto žiara napokon preniká až do stredných tónov, zvyšuje to pocit jemnosti filmu, ktorý vedie práve k nižšieho kontrastu.

Zaujímavé je, že túto haláciu na Fomapane formátu 120 vidíme častejšie, ako na fotkách fotených na kinofilm. Pravdepodobne tomu tak bude preto, že tieto formáty majú odlišný základ.

Emulzia kinofilmu je natretá na 0.125 mm hrubej tri acetátovej báze, zatiaľ čo 120 formát, má bázu polyesterovú (0.1 mm hrubú). Táto, je náchylnejšia na haláciu a hoci má 120-ka antihalačnú vrstvu, nie vždy je dostatočne účinná.

Na druhej strane, rovnako ako spektrálna citlivosť filmu, o ktorej sme hovorili vyššie, aj táto halácia pomáha prispieť k Fomapanovému jedinečnému vzhľadu, vďaka ktorému Fomapan 400 vyniká medzi ostatnými čiernobielymi filmami.

Spracovanie filmu

Fomapan je veľmi jednoduché vyvolať, ktoroukoľvek vývojkou. Dokonca si myslím, že toto je jeden z tých filmov, ktorého výsledky sa môžu drasticky líšiť v závislosti od toho, aký typ vývojky použiješ. Ak máš svoje obľúbené combo, určite ho zazdieľaj s ostatnými v komentároch. Možno ti aj ja poviem viac o mojom v niektorom z ďalších článkov, ale v skratke — momentálne používam Rodinal, a vyvolávam klasickým spôsobom pri teplote 20°C.

Ak budeš film vyvolávať doma, chcem ťa len dopredu upozorniť, aby si sa nezľakol zelenej vývojky, ktorú z vývojnice budeš vylievať po vyvolávaní. Nie je to nič, čoho by si sa mal obávať. Je to len farbivo, ktoré Foma používa na stabilizáciu emulzie na negatíve.

Záver

Hoci som na Fomapan 400 naposledy fotil viac ako 10 rokov dozadu, návrat k nemu je pre mňa veľkým úspechom. Tóny tohto filmu a jeho štruktúra zrna sa mi veľmi páčia, a „vďaka” nedávnemu zvýšeniu cien filmov Kodak a Ilford sa Tri-X či HP5+ sa z neho stal jeden z cenovo najdostupnejších čiernobielych filmov.

Aké máš dojmy z tohto filmu ty?

5 komentárov

Výborne vysvetlený charakter tohto filmu. Keďže s fotením na film len začínam, znie ako ideálna voľba. Zaujímal by ma aj proces vyvolávania tohto filmu, budem čakať na pokračovanie tohto článku… 🙂

Vďaka Oskar! Vyvolávanie budem určite viac rozoberať v nasledujúcich článkoch. Momentálne testujem vývojku Rodinal, jej riedenia (1:25, 1:50 vs. 1:100), a taktiež spôsoby vyvolávania (klasický vs. stand development). Keď bude opäť trochu viac času tak to celé spíšem a uverejním. 🙂

Fotky v tomto článku boli vyvolávané klasicky, v Rodinal-e, 1:25, 5:30 min, 20*C..

Fotimnafilm ozil 🙂 super, tesim sa na dalsie clanky. Pekny clanok s technickymi podrobnostami, ktore sa clovek len tak nikde inde nedozvie 🙂

Som rád! Ak mi to okolnosti umožnia budú určite aj ďalšie… O to viac, keď vidím, že sa sem ľudia ako ty ešte vracajú 🙂

Aj ja som rád, že stále píšeš.

Fomapan 400 mám veľmi rád, aj keď po rokoch stále experimentujem a neviem sa ustáliť na jednej kombinácii vývojky, citlivosti a vyvolávacieho času.

Presne si ale spomínam na deň, keď som sa do Foma 400 zaľúbil – boli sme na dovolenke na Islande, a asi v dvoch tretinách sa mi minul HP5, zvyšok som teda nafotil na „záložný“ Fomapan 400, niekde okolo EI 250. Mal som vtedy stále medové týždne s novou M2-jkou, a nechcelo sa mi často vyťahovať expozimeter 🙂

Dovtedy som ho zvykol vyvolať vo Fomáckom Rodinale (R09), ktorý mi však medzičasom exol, a tak som sa po návrate rozhodol zaexperimentovať. Doma som ho vyvolal v Pyrocat-HD vývojke, a bol som z výsledkov paf.

Odvtedy som síce prešiel od prášku z eBayu ku konfekčnej Bergger PMK, ale fotím už prakticky len na Fomapan.

Komentáre

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

%d blogerom sa páči toto: