Vyvolávanie filmu je mimoriadne obohacujúcim procesom. A keďže film je jednou z hlavných tém celého blogu, sem-tam jeho vyvolávanie spomeniem pri článkoch o čiernobielych filmoch (ako napríklad v článku o Ilforde HP5+ 400).
V tejto sérii článkov sa budeme venovať všetkému ohľadom vyvolávania filmov. Dozvieš sa niečo o vybavení, procese, skenovaní a neskôr snáď aj o zväčšovaní negatívov.
Tento článok má za úlohu ti pomôcť pochopiť aké možnosti sú k dispozícii, na čo pamätať a čo na to budeš potrebovať. Je určený pre každého, pretože verím, že každý tu nájde niečo obohacujúce.
V tomto článku sa dozvieš
Prečo film vyvolávať doma?
Prvá otázka možno, ale znie, prečo vôbec film vyvolávať doma? Nie je predsa lepšie vybehnúť do fotolabu a nechať si ho spracovat tam? Možno.
Čiernobiele spracovanie doma je základným krokom k fotografickej sebestačnosti. Je rýchle a pomerne jednoduché na domáce použitie.
Vyvolávanie filmu doma ti umožňuje získať plnú kontrolu nad procesom a možnosť film ovplyvniť od fotenia až po výslednú fotku. A to nie je možné v žiadnom inom fotolabe, len doma.
Samotný proces je veľmi jednoduchý a rýchlejší, než si myslíš. S trochou praxe, správnym vybavením a znalosťami si môžeš ľahko vyvolať aj päť kinofilmov za cca 20 minút.

Čo na vyvolanie filmu potrebujem?
Na vyvolanie filmu potrebuješ zopár bežných, ale i špecifickejších vecí. Tou prvou a najdôležitejšou kategóriou, ktorej sa budeme venovať je fotochémia.
Fotochémia
Chémiu, ktorú na vyvolanie filmu používame sú:

Negatívna vývojka
Keď som ešte len začínal s domácim vyvolávaním filmu, neustále som sa pýtal či existuje ideálna kombinácia filmu a vývojky. Ako možno tušíš, odpoveď nie je taká jednoduchá — ťažko povedať.
Ťažko povedať najmä preto, že existuje veľa možností a kombinácií vývojok a filmov. A taktiež aj tvoje osobné preferencie môžu byť úplne odlišné v závislosti od námetu , ktorý fotíš, svetelnej situácie v ktorej fotíš, a možno aj tvojej celkovej nálady.
„Ktorý film v kombinácii, s ktorou vývojkou bude vyzerať najlepšie?“
Hoci na internete nájdeš mnohé múdrosti, z vlastnej skúsenosti viem, že ideálne je si sám vyskúšaš ako sa daná vývojka správa a pre aký film je najlepšia.
Prípadne, stránky ako je filmdev.org alebo Flickr ponúkajú možnosť pozrieť si fotky, ktoré sú výsledkom konkrétnych kombinácií filmov a vývojok. Pomôže ti to nielen vybrať ten „správny“ film, ale možno aj tú „správnu“ vývojku.
Vývojka priamo ovplyvňuje to ako bude výsledná fotografia vyzerať a tak výber správnej vývojky by určite nemal byť náhodný. Tak ako si vyberáš film predtým ako ideš fotiť, aj vývojku by si mal vyberať dostatočne včas.
Celkovo sú to tri faktory, ktoré sa podieľajú na tom ako bude výsledná fotka vyzerať: kontrast, tonalita a zrnistosť. Podľa týchto vlastností negatívne vývojky aj rozdeľujeme do určitých podskupín — univezálne vývojky, jemnozrnné vývojky, kompenzačné, alebo aj alternatívne.
Alternatívne vývojky ako Caffenol
Dnes je k dispozícii nespočetné množstvo vývojok, z ktorých niektoré sú na trhu už desaťročia. To ale nebránilo Dr. Scottovi Williamsovi skúsiť použiť na vyvolanie filmu kávu.
Myšlienka použiť kávu ako alternatívnu vývojku sa zrodila v roku 1995 na hodine fotografickej chémie Rochesterského technologického inštitútu, na ktorej mal Dr. Scott Williams za úlohu identifikovať netradičné vývojky. Zo začiatku testovali rôzne látky používané v domácnosti, no úspech sa dostavil až keď začali experimentovať s kofeínom.
Dôvod, prečo nás káva ráno naštartuje a zároveň dokáže redukovať bromid strieborný na kovové striebro — vyvolať film, spočíva v prítomnosti rôznych fenolov a katecholu.
Prvá verzia vývojky na báze kávy bola zložená z kávy a zmesi hydrogenuhličitanu sodného (jedlej sódy) a hydroxidu draselného, ktoré slúžili najmä na stabilizáciu vývojky. Čas vyvolávania bol neskutočných 25 minút a hoci táto vývojka pomenovaná nebola, v podstate išlo o prototyp Caffenolu.
Lacná instantná káva na báze zŕn Robusta má väčší obsah kyselín a zrejme funguje lepšie ako ušľachtilejšia verzia so zrnami Arabica. Pridaním vitamínu C môžeš zvýšiť kontrast a skrátiť čas spracovania. Na druhej strane použitím pracej sódy namiesto tej jedlej sú výsledky spoľahlivejšie.
Prerušovač
Ako samotný názov prezrádza, prerušovač sa používa na prerušenie vyvolávacieho procesu. Je obzvlášť užitočný pri vyvolávaní fotografického papiera v tmavej komore a zvyčajne ide o kyslý roztok na báze kyseliny octovej alebo kyseliny citrónovej, ktorý neutralizuje alkalickú vývojku.
Vedľajším, no veľmi užitočným účinkom je to, že neutralizáciou vývojky sa pri ustalovaní filmu dostane do ustaľovača menej vývojky. Vďaka tomu môžeš ustalovač používať dlhšie (na viac filmov). Musím sa ti však priznať, že z mojej vlastnej skúsenosti vyvolávania filmov som prerušovač používať prestal a nepoužívam ho už vôbec.
Krátke opláchnutie negatívu po prvom kroku vyvolávania vo vode funguje „rovnako“ efektívne a osvedčilo sa mi ako najlepšie riešenie.
Ustalovač
Posledným členom vyvolávacej trojice je ustalovač. Ten má za úlohu vymyť z filmu neexponované soli striebra, ktoré sa počas spracovania nezredukovali na čierne striebro. Prerušovač tak premieňa formu bromidu strieborného, ktorý je málo rozpustný vo vode, na formu, ktorá sa dá ľahko vymyť vodou.
V zrozumiteľnej reči to znamená, že zbaví film neexponovaných halogenidov striebra a vznikne tak prehľadný negatív. Ustaľovanie je preto veľmi dôležitým krokom.
Zmáčadlo
Aby sa zabránilo vzniku škvŕn od vody na filme, najmä v oblastiach s tvrdou vodou sa často odporúča používať zmáčadlo. Hlavnou zložkou bežných zmáčadiel sú aktívne látky, ktoré pomáhajú vode z negatívu rýchlejšie stekať. Negatív tak rýchlejšie schne a má výrazne menej vápenatých škvŕn po kvapkách vody.
Hoci sa prostriedok na umývanie riadu v domácnosti tiež skladá prevažne z povrchovo aktívnych látok, nemal by sa používať ako zmáčadlo, pretože obsahuje zmäkčujúce zložky, ktoré sú síce šetrné k pokožke, no nie až tak k filmu.
Na výber je niekoľko druhov zmáčadiel. Od takých čo obsahujú protiplesňovú zložku, ktorá má zabrániť tvorbe plesní, po tie so špeciálnym tvrdidlom, ktoré citlivú fotoemulziu chránia voči mechanickému poškodeniu.
Ja by som však povedal, že najväčšou výhodou zmáčadiel je to, že vďaka nim film rýchlejšie schne. Práve keď film visí za účelom schnutia, mierne lepkavá emulzia je mimoriadne citlivá na prach. Preto čím kratší je čas schnutia, tým menej prachu sa môže na filme nahromadiť a tým menej času neskôr budeš potrebovať na retušovanie.
Paradoxne, niektoré zmáčadlá v kombinácii s niektorými filmami niežeby pomáhali odstraňovať škvrny kvapiek, ale dokonca ich vytvárajú. To, ale môže byť spojené aj s tvrdou vodou, ktorú v Bratiske máme, a preto na negatív vždy nakonci opláchnem v destilovanej vode.
Voda
„Voda?“ pýtaš sa sám seba. No, v podstate aj voda je súčasťou chémie, či nie? V závislosti od miestnych podmienok môže mať voda z vodovodu rôznu tvrdosť a tak rôzne vlastnosti.
Pre zabezpečenie konzistentného vyvolania filmu napriek rôznym úrovniam tvrdosti vody dnes väčšina vývojok obsahuje tzv. činidlo na zmäkčenie vody. Vývojky, ktoré ho neobsahujú, to majú špecificky uvedené v technickom liste a pripravujú sa s destilovanou vodou.
Ja destilovanú vodu na vyvolávanie používam, pretože voda v Bratislave je tvrdá, a ako som už spomenul, často sa mi stalo, že mi na negatívoch ostávali kvapky a škvrny, a to bez ohľadu ako som film vypral. Odkedy používaním destilovenú vody tento problém som nemal.
Vybavenie na vyvolávanie filmov
Okrem fotochémie je je potrebné aj ďalšie vybavenie na vyvolávanie filmov. Do tejto druhej kategórie patria:
- Nožnice
- Stopky (na meranie časov)
- Otvárač na filmové kanistre/kliešte
- Prázdne fľaše na fotochémiu
- Vešiak a štipce
Poďme sa na jednotlivé časti pozrieť bližšie.

Vyvolávací tank s cievkou
Vyvolávací tank alebo vývojnica je po fotochémii tým najdôležitejším kusom výbavy pre vyvolávanie filmu. Celý proces, všetky mokré procesy sa odohrávajú práve v tomto zázračnom svetlo-tesnom valci — či už vyvolávanie, ustalovanie alebo záverečné pranie. A čo ja najviac kúl — vďaka svetlo-nepriepustnej konštrukcii môžeš film vyvolávať pri normálnom svetle za dňa.
Špeciálne navrhnutá cievka má nastaviteľnú šírku, takže jednu cievku je možné použiť na filmy rôznych formátov — 135, 120 (220) a dokonca aj 127. A čo je najdôležitejšie jej dizajn zabezpečuje rovnomerné rozloženie fotochémie zo všetkých strán vo vnútri vývojnice a filmu.
Fotorukáv
Fotorukáv sa na prvý pohľad môže zdať ako nepotrebný, ale zato je výrazne užitočný. Vyzerá tak trochu ako veľké čierne tričko a uzatvára sa pomocou zipsu pozdĺž spodnej časti.
Na čo vôbec služi? Fotorukáv ti umožňuje pracovať s filmom za denného svetla a celý proces presunu vyfoteného filmu na cievku tak uľahčuje. Je svetlo-tesný a tak sa vôbec nemusíš báť, že by sa film počas tohto procesu nejako osvietil, či zničil.
Ruky sa dnu vkladajú cez dva „rukávy.“ Keďže ich však vôbec nevidíš, je dobré si tento proces nacvičiť.
Predtým ako začneš pracovať s filmom vo fotorukáve, uisti sa, že na rukách nemáš nejaké smart hodinky. Mohlo by sa stať , že by svetlo z rozsvietených hodiniek osvietilo film a pokazilo tak fotky. Not cool.
Presné odmerky
Odmerky sú veľmi užitočné pri meraní množstva fotochémie, ktorú na vyvolávanie používať budeš. Hoci v kuchyni už nejaké zrejme máš, ideálne by bolo mať pár dedikovaných odmerok, ktoré budeš používať len a len na vyvolávanie filmu. Predsa len nechceš mať koláč s príchuťou kyslého roztoku.
Teplomer
Vzhľadom k tomu, že fotochémia musí byť vždy konštantá nie len čo sa riedenia týka, ale aj teploty, templomer je veľmi dôležitou súčasťou vybavenia. Treba si uvedomiť, že aj teplota môže ovplyvniť výsledný negatív. A tak teplomer ti pomôže zaistiť správnu teplotu roztoku a dobré výsledky.
K dispozícii sú analógové alebo digitálne teplomery; ja osobne odporúčam digitálny. Je presnejší, a teplotu zmeria do pár sekúnd.
Čo dodať na záver?
Proces spracovania filmu, či už vyvolávanie negatívov alebo aj zväčšovanie fotiek je pre mnohých terapiou. Napĺňa človeka radosťou a uspokojením. A v tomto článku si sa dozvedel niekoľko základných informácií, ktoré ti môžu pomôcť urobiť dobré rozhodnutie pri kupovaní tvojho prvého vybavenia, alebo možno len oživiť to čo už vieš.
V ďalšom článku sa dozvieš viac o samotnom procese prípravy, vyvolávania, a prípadného riešenia problémov ak sa film nepodarilo vyvolať dobre.
4 komentáre
Ahojte prosím vás o radu pouzivam vyvojku od fomy mam ju zarobenu v pomere 1+9 raz som snou uz vyvolaval ked ju chcem pouzit druhý krát o kolko treba predlzit cas vyvolavania?
dakujem
Ahoj Adrian. Ja zvyknem pridať ~10% času s každým vyvolaným filmom. Akú vývojku používaš?
Ako likvidujete použitú foto chémiu?
Ahoj Djibril, ahojte všetci. Mám „trochu“ problém s fľakmi na uschnutom negatíve. Kvôli obsahu Ca v tečúcej vode z kohútika používam na posledné pranie destilovanú vodu a aj zmáčadlo riedim destil. vodou, a i napriek tomu tie fľaky vzniknú. Očividne robím niekde inde chybu. Ak niekomu niečo napadne, vopred ďakujem.