Keď hovoríme o filmoch je veľmi ľahké preháňať. To, ktorý film je najlepší je téma, v ktorej sa asi nikdy s nikým nezhodne. Každý má na film svoj názor, každému sa páči niečo iné a každý film je špecifický. V tom je krása a čaro fotenia na film. Dnes budeme hovoriť o ďalšom filme, ktorý však patrím k tým legendárnejším. Kodak Professional Tri-X 400.

Tri-X je jeden z najznámejších čiernobielych filmov. Bol rokmi používaný tými najznámejšími fotografmi ako napríklad Anton Corbijn, Sebastião Salgado alebo Don McCullin. Dnes už možno väčšina ľudí nerozozná rozdiely medzi týmto čiernobielym filmom a inými, no je takmer isté, že jeho výroba tak rýchlo neskončí.

kodak tri-x 400 film
Balenie zvitkového (120) filmu a 35 mm filmu (kinofilmu) Kodak Professional Tri-X 400

Kodak ho definuje takto:

Kodak Professional Tri-X 400 je vysokorýchlostný čiernobiely film, vhodný na fotenie slabo osvetlených predmetov alebo rýchleho pohybu; na fotenie predmetov, ktoré si vyžadujú dobrú hĺbku a vysokú rýchlosť uzávierky. Film Tri-X 400 (400TX) je k dispozícii vo formáte 120 a 135 a v 35 alebo 70 metrov dlhých kotúčoch. Zvitkový film je možné retušovať na strane emulzie. Film je vhodný na “push & pull” spracovanie.

Kodak Tri-X 400 review
Fotené na Konica Big Mini / Kodak Professional Tri-X 400

História filmu Kodak TRI-X

Kodak Tri-X bol predstavený v roku 1940 ako plochý film a v roku 1954 v ďalších dvoch formátoch, 35 mm (kinofilm) a 120 (zvitkový film). Bol  jedným z prvých skutočne vysokorýchlostných (vysokocitlivých) čiernobielych filmov. Najprv bol k dispozícii s ISO200 a neskôr ho začali vyrábať tak, ako ho poznáme dnes, s ISO400.

Dnes je toto ISO bežné a nikomu nepríde revolučné. No v tej dobe to bolo niečo. Fotožurnalisti mohli konečne fotiť v skoro akýchkoľvek svetelných podmienkach a získať tak stále použiteľné zábery. A čo na tom bolo ešte krajšie, zistili nie len to, že fotky sú použiteľné, ale aj vyzerajú dobre! Kodak s Tri-Xom dosiahol niečo, čo predtým nikdy nebolo. Nie len vysokú rýchlosť (citlivosť) filmu, ale aj krásnu tonalitu, jemné zrno a vysoké rozlíšenie. Tri-X tak získal meno filmu, s ktorým dokážeš všetko. Rýchlo si získal dôveru mnohých.

Fotené na Konica Big Mini / Kodak Professional Tri-X 400

Aký je TRI-X dnes

V súčasnosti existuje mnoho naozaj výborných čiernobielych filmov. Ilford HP5, Ilford FP4, Fuji Across 100 a mnohé ďalšie. Aj napriek tomu, že “recept” výroby Tri-Xu sa rokmi zmenil, stále si zachováva svoje vlastnosti, na ktoré môže byť hrdý. Dnes je Tri-X ostrejší a zrno ešte jemnejšie, no stále je to klasik 50 rokov minulého storočia.

Tri-X je presne to, čo vidíš, keď počuješ o čiernobielej fotografii. Keďže ho tak veľa fotografov v minulosti používalo, jeho vzhľad, tóny, zrno – jeho podpis sa vypálil do sietnice nášho vedomia.

Zrnitosť

Kodak Tri-X disponuje veľmi špecifickým zrnom. Je silnejšie, ale nie výrazné. Je tam, ale nevadí ti. Zábery sú ostré a texturované, no nie drsné. Tí, ktorí majú radi ostré fotky bez zrna zrejme vyhovovať nebude, no ak hľadáš film s vyváženými vlastnosťami, Tri-X je určite správna voľba.

Tóny

Tri-X je charakteristický svojou tonalitou. Má mierne užší rozsah tónov, než mnohé iné čiernobiele filmy, a tak každá fotka má taký prísny a silný vzhľad. Posun medzi svetlom a tmou nie je taký plynulý a vyjadruje určitú tiaž a vážnosť. Je to efekt ocenený fotoreportérmi, ktorí hľadali neobyčajný realismus.

Fotenie a spracovanie filmu

Hoci je tento film označený ako “Professional”, neznamená to, že je ťažké naň fotiť. Nemusíš byť profesionálom, aby si naň dokázal fotiť. Pravdu povediac, je to film perfektný pre tých, ktorý sa na film ešte len učia fotiť a zoznamujú sa s ním. Ako je to možné?

Je to vďaka jeho expozičnému rozsahu, ktorý poskytuje. Miera, do akej môže byť film preexponovaný alebo podexponovaný a stále prinášať prijateľné výsledky je veľmi vysoká. Film zvládne až 5-násobné preexponovanie, a 2 násobné podexponovanie.

Pushovanie

Vďaka takému širokému expozičnému rozsahu je Tri-X vynikajúci film na pushovanie. O pushovaní som hovoril v jednom z článkov a v skratke to znamená nedostatočné exponovanie filmu pri fotení a neskoršie kompenzovanie v procese spracovania pri vyvolávaní. Pushovanie je zaký záľudný spôsob, ako zvýšiť citlivosť (rýchlosť) filmu bez použitia citlovejšieho filmu. Niektoré filmy sú na tento druh fotenia priam vyrobené. Tri-X je asi tým najlepším z nich.

Kodak dokonca sám odporúča pushovanie Tri-Xu na úroveň ISO1600. Film zvládne dokonca aj vyššie pushovanie. Zrno je stále jemnejšie ako by človek čakal. Tonalita sa zhoršuje a kontrast je vysoký. Detaily sa v tieňoch strácajú, no nevadí ti to. Fotky sú jedinečné a pekné.

Spracovanie filmu

Nie vždy je potrebné Tri-X pushovať pre kontrastnejšie výsledky. Spracovať ho môžeš rôznymi spôsobmi s rôznymi vývojkami. Nižšie nájdeš tie najčastejšie kombinácie. Pre všetky platí agitovanie prvú minútu a potom prvých 10 sekúnd každú minútu.

ISOPull / PushVývojkaRoztokTeplota (°C)Čas (min)
400Foma Universal1+3207:30
400Fomadon LQN1+102015
200- 1Ilfosol 31+14208:30
400Ilfosol 31+9207:30
400Ilfosol 31+142012
800+ 1Ilfosol 31+92010:30
800+ 1Ilfosol 31+142018:30
1600+ 2Ilfosol 31+92014
1600+ 2Ilfosol 31+142024
200- 1Ilfotec LC291+19204:30
400Ilfotec LC291+19206:30
800+ 1Ilfotec LC291+19209
200- 1Rodinal1+50209
400Rodinal1+25207
400Rodinal1+502013
800+ 1Rodinal1+25246:30
800+ 1Rodinal1+502016:30
1600+ 2Rodinal1+502018:30
3200+ 3Rodinal1+502033

Dostupnosť

Kodak Tri-X je pomerne ľahko dostupný film. Vďaka jeho výnikajúcim vlastnostiam a širokému použitiu je obľúbený mnohými a tak nie je ťažké si ho zadovážiť. Na Slovensku ho nájdeš v priam každom špecializovanom foto-obchode.

Kodak Tri-x 400
Fotené na Konica Big Mini / Kodak Professional Tri-X 400

Záver

Určite sú aj lepšie čiernobiele filmy pre určitý druh fotografie. To, čo však tento film dokáže, je pripomínať nám prečo fotíme na film. Fotíme na film kvôli pocitu, ktorý nám dáva len film a romantike tejto nadčasovej estetiky. A Tri-X by mohol byť kľudne tým najromantickejším filmom, ktorý bol kedy vyrobený.

Djibril
Autor

Zakladateľ a autor blogu. K foteniu na film sa dostal cez kamaráta, ktorý mu požičal starú Prakticu MTL5B a začal ho učiť o fotografii. Odvtedy ho fotenie na film ozaj baví a veľmi rád sa delí o tieto emócie s ďalšími. Momentálne fotí na Yashica-MAT 124G a Leica M6.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll Up