Ak už fotíš na film dlhšie, vieš, že si to vyžaduje určitú odolnosť voči neistote. Až do momentu, kedy fotky nevidíš, pocit neistoty Ťa niekedy sprevádza zakaždým, keď stlačíš spúšť. Veríš v tvoj fotoaparát, v tvoju zručnosť a vo film, na ktorý fotíš.

Fotenie na expirovaný film túto neistotu zdvojnásobuje. Nedokážeš ani trošku predpovedať, aký bude výsledok.

Čo to znamená expirovaný film

Dávnejšie sme si hovorili, že film je pás alebo list priesvitnej bázy, ktorá je na jednej strane potretá svetlocitlivou emulziou, ktorú tvoria milióny malých kryštálikov halogenidov striebra.

Tento pás je následne namotaný na cievku (zvitkový) alebo do malého kanistra (kinofilm). Dôležité, je ale pochopiť to, že práve tieto halogenidy chemicky reagujú so svetlom alebo inou formou žiarenia. Časom môže citlivosť týchto halogenidov klesať a tak každý film má dátum spotreby. Farebné filmy obsahujú viac vrstiev halogenidov striebra, spolu s farbami a farebnými maskami. Farbivá degradujú rýchlejšie ako halogenidy striebra a môžu začať rozkladať rôznymi rýchlosťami, nerovnomerne.

Na mnohých filmoch preto nájdeš nápis ako “pre najlepší výsledok, vyvolať do 6 mesiacov.” Výrobcovia sa tak chránia pred sťažnosťami ľudí, o tom, že ich film sa správa “nekontrolovane” a výsledky fotiek sú iné ako čakali. Neexistuje, ale dôvod, prečo by si nemohol tento film používať aj po tomto čase. Príkladom sú fotky, ktoré som naposledy fotil na 11 ročný film.

Fotené na Kodak UltraMax 400 z roku 2006. Pull ISO200. Farby OK, saturácia slabšia, zvýšená zrnitosť.

Kde kúpiť expirovaný film

Expirovaný film nájdeš hocikde. Možno na povale, možno v pivnici. Zas hocikde nie, ale je veľa možností, ako ho získať. Peťo by Ti nám o tom mohol povedať viac. 😉

V niektorých fotolaboch často predávajú expirované filmy za nižšiu cenu. Taktiež aj rôzne bazáre, antikvariáty sú takých to filmov plné. Alebo ak by si mal väčší budget, vyskúšať môžeš aj eBay.

Záleží na tom, ako bol film skladovaný?

Určite áno. Filmy skladované v chlade – alebo dokonca mraze, starnú pomalšie. Zmrazený film, je skoro tak dobrý, ako keď ho kúpiš nový. Teplo je naopak najväčším nepriateľom filmu. Spôsobuje zvýšenie zrnitosti, posun vo farbách a niekedy aj krehkosť.

Keďže každý film skladujeme rôzne, rovnaký film, s rovnakým dátumom “spotreby” môže mať rôzne výsledky. Tvoje môžu byť krásne, moje naopak nie.

expirovany-film-kodak
Fotené na Kodak UltraMax 400 z roku 2006. Pull ISO200. Farby OK, saturácia slabšia, zvýšená zrnitosť.

Spešl (d)efekty expirovaného filmu

Každý film, bude vyzerať inak. Hlavný (d)efekt, ktorý prichádza vekom filmu je znížená citlivosť a konrast, zvýšená zrnitosť a posun vo farbách. Posun vo farbách môže byť jemný, alebo naopak extrémny. Je to podmienené tým, ako dlho a ako dobre bol film skladovaný. Nedá sa to predpovedať, pretože každý film sa správa svojsky. Niektoré začnú chytať modrastý odtieň, iné žltý, ružový…Stretnúť sa môžeš aj s desaturáciou.

Zvitkový film, ktorý je nalepený na papieri, sa zvykne odtlačiť, a tak značky, ktoré sú na ňom je neskôr vidno na filme. Celkom zaujímavý efekt.

Fotené na Kodak UltraMax 400 z roku 2006. Pull ISO200. Farby OK, zvýšená zrnitosť.

Kompenzuj stratenú citlivosť filmu

ISO označuje citlivosť filmu. Čím vyššie číslo, tým je film “rýchlejší” – a teda je potrebných menej fotónov, na chemickú reakciu s halogenidmi na filme pre vytvorenie obrazu. A teda kompenzovať túto stratenú citlivosť pri expirovanom filme môžeš tak, že nastavíš nižšie ISO filmu ako v skutočnosti je. Napríklad ak film má ISO 400 tak ho budeš fotiť ako ISO 200.

Pravidlom, ktorým sa riadi väčšina fotografov je, že každých 10 rokov fotí o jedno ISO nižšie. Film z 2006 s ISO 400 budeš teda fotiť ako ISO 200, film z 1997 s ISO 200 budeš fotiť ako ISO 100 atď.. Samozrejme, ak vieš, že film bol dobre skladovaný tak ho až tak pullovať nemusíš.

Čiernobiele filmy sú na tom lepšie, vďaka jednej vrstve halogenidov a žiadnym farbám. Tento by som posúval o jedno ISO každých 20 rokov.

Diapozitívny film, má menší expozičný rozsah, a tak je nastavenie pri fotení omnoho dôležitejšie. Len dva krát v živote som fotil na expirovaný diapozitív. Prvý a posledný. Bolo to dosť crazy a ľutoval som, že som nemal so sebou riadny film. Zo skúsenosti, ale viem, že čierna vybledne, bezohľadu na to či ho pushuješ alebo pulluješ. A zahmlenie je niekedy tak silné, že nič nevidíš. Ale zase platí to, že tvoje fotky môžu byť úplne iné. Pri expirovanom filme, človek nikdy nevie.

Nech už je na tom film akokoľvek, a ty nevieš určiť dátum, pôvod a nevieš o filme nič, vždy ho preexponuj. Negatívne filmy znesú veľa a diapozitív znesie lepšie preexponovanie ako podexponovanie, takže len do toho.

Expirovaný film a jeho vyvolávanie

Mnohí si čiernobiele filmy vyvolávame doma sami. V tom prípade, máš trošku výhodu, pretože expirovaný film môžeš ovplyvniť aj pri vyvolávaní. Miesto toho, že ho budeš fotiť s nižším ISO, môžeš ho prevyvolať / pushovať pri vyvolávaní. To veľmi oceníš, ak máš “extrémne” starý film a musel by si ho fotiť okolo ISO 50 alebo nižšie, a na tvojom fotoaparáte by sa také ISO nastaviť nedalo.

Keďže expirovaný film má vysoké zrno, vývojka, ktorú odporúčam je Microphen od Ilphordu alebo Kodak Professional HC-110. Eliminujú zahmlenie a zrno je tiež sympatickejšie.

Niektorí fotografi nedajú dopustiť na vývojku Diafine. Ide o dvojzložkovú vývojku, ktorá počas vyvolávanie chráni svetlé tóny, ale ďalej vyvoláva tiene a detaily. V podstate ide o stand developing vo veľmi rozriedenej vývojke, ale omnoho rýchlejšie. Obe techniky však zvyšujú zrnitosť a znižujú kontrast.

Jednu vec, ktorú by som pri vyvolávaní expirovaného filmu nevynechal je  “prednamáčanie” alebo tiež známe ako “presoaking” filmu vo vode, minútu až tri – podľa potreby. To napomôže “otvoriť póry” filmu a vývojka tak urobí lepšiu prácu.

Fotené na Kodak UltraMax 400 z roku 2006. Pull ISO200. Farby OK, saturácia slabšia, zvýšená zrnitosť.

Ktorý expirovaný film je najlepší

Existuje najlepší expirovaný film? Zrejme nie. Vzhľadom k tomu, že výsledky nie sú nikdy rovnaké, najlepší expirovaný film je ten, ktorý nájdeš, kúpiš alebo zoženieš.

Záver

Dôležité je pamätať na to, že nikdy nevieš aký výsledok Ti expirovaný film prinesie. Buď pripravený na najhoršie, ale aj na milé prekvapenia.

Fotíte niekto na expirované filmy? Aké sú vaše skúsenosti? Napíšte do komentárov..


 

Djibril
Autor

Zakladateľ a autor blogu. K foteniu na film sa dostal cez kamaráta, ktorý mu požičal starú Prakticu MTL5B. Odvtedy ho fotenie na film ozaj baví a veľmi rád sa delí o tieto emócie s druhými. Momentálne fotí na Yashica-MAT 124G, Leica M6 a Olympus µ[mju:] II.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.