Tak ako vo všetkých veciach aj pri fotografii sa často stane, že upadneme do stálych, zabehnutých koľají. Opakujeme námety a prístupy a možno sa aj začneme nudiť. Ale na tvorivej činnosti je krásne to, že sa stále môžeš zlepšovať, posúvať a učiť. Aj pár slov môže podnietiť mozog rozmýšlať a prehodnocovať. Myslím, že sa všetci zhodneme, že od mnohých veľkých fotografov sa máme veľa čo učiť. Tu sú tri silné citáty, a to čo sa z nich môžeme naučiť.

Edward Watson

Edward Weston © edward-weston.com

Edward Weston je často nazývaný ako jeden z najinovatívnejších amerických fotografov. Počas svojho života sa sa venoval rôznym žánrom a pohyboval sa od fotografií krajín, cez akty až po zátišia.

Ak mám niečo hodnotné odkázať začiatočníkom, bude to fakt, že vo fotografii neexistujú skratky.

Edward Weston

Edward Weston si rozhodne prešiel rôznymi fázami procesu tvorby. Keď mal šestnásť rokov dostal svoj prvý fotoaparát Kodak Bull’s-Eye #2 a začal fotografovať v parkoch a na farme svojej tety. Neskôr si uvedomil, že chce profesiónálnejšie vzdelanie a absolvoval Illinois College of Photography. Pracoval naprv ako retušér negatívov, potom v rôznych foto štúdiách, až sa rozhodol založiť si v roku 1910 svoje vlastné štúdio.

Hoci Weston a jeho práca sa stala známa pomerne rýchlo, predchádzalo tomu veľa tvrdej práce. Dokonca aj v skoršej fáze svojej kariéry bol osobitne precízny. Sám povedal “materiál mi nie je ničím ak mi nezabezpečí čo chcem.
Na jedno sedenie som minul 30 fotografických platní, kým som nedosiahol požadovaný efekt.” 

Predstava, že si kúpim fotoaparát a o týždeň budem tým najlepším fotografom je síce lákavá, ale vcelku nepravdepodobná. Každý potrebuje istý čas na rozvoj, na zlepšenie svojej techniky a celkové učenie. Iste, dobré fotky môžeš robiť už teraz, ale nech ťa neodradí, ak nie si spokojný
ihneď . Skús si popri tvojej tvorbe zadávať cvičenia – využívať úplne základy. Čo tak skúmať ako svetlo mení charakter objektu na fotografii alebo ako rozdielna ohnisková vzdialenosť vytvára inú atmosféru?

Fotografovanie je proces a často si vyžaduje veľa úsilia, mnoho skúšania a omylov. Kvalitná technika je dobrá vec, ale nenahradí čas a prácu ktorú musíš do svojej práce investovať.

Robert Capa

Robert Capa © International Center of Photography

Robert Capa bol maďarský vojnový fotograf, ktorý zachytil jedny z najslávnejších fotografií z histórie ľudstva. Raz povedal:

Ak tvoje fotografie nie sú dosť dobré, nie si dosť blízko.

Robert Capa

To, vďaka čomu fotky Roberta Capu vynikali spomedzi množstva iných bola práve všadeprítomná blízkosť. Spolu s fyzickou blízkosťou získal aj tú emocionálnu. Jeho fotografie vyvolali u diváka pocit, že tam skutočne je.

Prvýkrát som tento výrok počula od profesora v 1. ročníku na strednej. Odvtedy mi stále rezonuje v hlave. Keď sa pozriem na nejakú svoju fotku často cítim, že to, čo tam chýba je práve blízkosť. Tých pár krokov by úplne zmenilo pocit a energiu, či emóciu zachytenú na fotografii. Preto nezahoď potenciál svojich fotografií len preto, že cítiš strach ísť bližšie. Je pravda, že v pouličnej fotografii je prekonať svoj strach jednou z najzložitejších vecí. O tom ako viac riskovať písal už Djibril, ale dôležité je vedieť, že to nerobíš len pre seba. Ideš bližšie aby si mohol niekomu ukázať svoj pohľad na svet, aby si niekoho podnietil zamyslieť sa.

Nebuď ale odvážny či drzý, len pre ten samotný pocit. Choď bližšie a buď odvážny aby si mohol vytvárať zmysluplné fotografie.

Elliott Erwitt

© Elliott Erwitt/Magnum Photos

Ak sa niekto môže oprávnene nazývať majstrom zachytenia okamihu, je ním určite Elliott Erwitt. Musím uznať, že je môj obľúbenec. Trefné, často s veľkou dávkou humoru a nevynechávajúc zmysel; také sú jeho fotografie.

„Ani všetka technika na svete neodčiní neschopnosť všímat si.“

Elliott Erwitt

Ako sme už spomínali, technika nie je to najdôležitejšie. Sú situácie, kedy by si mohol mať aj ten najlepší fotoaparát na svete a predsa by niekto urobil lepšie fotky mobilom. Kupovať si stále nové filmy, objektívy a fotoaparáty ti možno dodá pocit že sa zlepšuješ, ale nemusí sa to odraziť na tvojich fotkách. Preto mať na začiatok jeden fotoaparát, na ktorý sa môžeš spoľahnúť a objektív s pevným ohniskom ti dovolí sústrediť sa na to, čo vidíš cez hľadáčik.

Aj keď je to možno niekedy náročné, vedieť ovládať svoj fotoaparát je v skutočnosti tá ľahšia časť. Fotoaparát je stroj, ktorý funguje na logických a jasných princípoch. Naučiť sa ako komponovať zaujímavé, jedinečné fotografie a zachytiť neopakovateľné momenty je tá ťažšia časť.

Preto sa zameriavaj na to, ako môžeš zlepšiť svoj prístup, kde nájsť zaujímavé situácie a vytvoriť netradičné kombinácie. Prinesie ti to hlbší pocit uspokojenia, ako hoc aj ten najdrahší fotoaparát na svete. Lebo aj ten je stále len nástroj na zachytávanie tvojej perspektívy, tvojho pohľadu na svet.

Je ešte mnoho fotografov, od ktorých sa môžeme všetci veľa naučiť. Rovnako je veľa inšpiratívnych výrokov, ktoré podnecujú tvoriť viac a kvalitnejšie. Toto sú len tri, ktoré poslednú dobu rezonujú v hlave mne.

A čo ty? Máš nejaký citát, ktorý ťa inšpiruje?

Ráchel Kovarská
Autor

Na film začala fotiť na škole kde fotografiu študovala. Odvtedy je pre ňu filmová fotka nutnosť a rada o nej píše alebo sa čokoľvek dozvie. Baví ju hľadať a spovedať ľudí ktorý fotia na film a učiť sa tak o rôznych prítupoch k filmovej fotke.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Scroll Up