V mojom prvom článku na tejto stránke som sa rozhodol predstaviť môj obľúbený film Fujichrome Velvia – farebný diapozitívny film dostupný v dvoch citlivostiach (ISO 50 a 100) a vo viacerých formátoch (35mm, 120, 220, 4×5″ a 8×10″). Velvia je dôvodom (aj keď nie jediným), prečo milujem fotenie na film. Tento film má proste tak unikátne farebné podanie, že som si ho okamžite zamiloval, a nehodlám sa ho vzdať, pokiaľ sa bude vyrábať.

Vyrába ho japonská spoločnosť Fuji. Jeho prvá verzia (ISO 50) bola uvedená na trh v roku 1990. Po svojom uvedení začal konkurovať dovtedy dominantnému filmu na poli profesionálnej fotografie Kodachrome 25, keďže mal lepšie farebné podanie, ostrosť a  poskytoval dvojnásobnú rýchlosť. Podľa niektorých fotografov uvedenie Velvie na trh znamenalo začiatok konca Kodachromu. V roku 2002 firma uviedla na trh verziu 100F, ktorá sa vyrábala do roku 2012. V roku 2005 prišla Velvia 100, ktorá sa vyrába doteraz.

diapozitivny film fuji velvia kinofilm

Kontrast a farby

V prípade, že fotografovaná scéna nie je príliš kontrastná, Velvia je výborná voľba. Ak je súčasťou scény obloha, nezriedka treba použiť prechodový ND filter, keďže dynamický rozsah tohto filmu je príliš nízky. Exponovať treba veľmi obozretne, keďže, na rozdiel od negatívov, má veľmi malú expozičnú pružnosť.

Odmení sa však veľmi výrazne saturovanými farbami, keďže zvýrazňuje teplé farby a má slabý purpurový nádych. Pri fotení počas tzv. zlatej hodiny dodáva fotografii až surreálny výraz. Odporcovia tohto filmu poukazujú práve na prílišnú nasýtenosť tónov a používajú výraz „Disneyovské farby“. Mne osobne to však neprekáža, práve naopak – tie krásne „animákovské“ farby sú tým, čím si ma tento film získal.

Je to taktiež veľmi ostrý film s veľkým rozlíšením; zo 160 riadkami na mm je absolútnym kráľom medzi farebnými filmami. Pri 35mm filme je ekvivalentné digitálne rozlíšenie zhruba 25-40 mpx, pri stredo- a veľkoformáte samozrejme niekoľkonásobne väčšie. Tým pádom je aj pri veľkoformátových zväčšeninách prakticky bez zrna – pri 35mm formáte nie je zrno viditeľné ani pri printoch o veľkosti 80x60cm.

Využitie

Kvôli svojim vlastnostiam je výbornou voľbou pri fotení krajiny, prírody, kvetín, architektúry a vždy, keď chcete, aby fotografia udrela do očí. Osobne ho najradšej používam pri západe/východe slnka a celkovo na fotenie statických vecí. Nie je to rozhodne všestranný film na momentky, ale je určený na uvážlivé a starostlivo exponované snímky.

Prílišné zvýrazňovanie farieb je však na škodu pri portrétnej fotografii, kde treba byť veľmi obozretný. Portrét bielej osoby na priamom slnečnom svetle má výrazný červený nádych (viď. foto vpravo); fotografovaný človek vypadá, akoby bol spálený po prílišnom opaľovaní. Pri difúznom osvetlení sa však dajú aj pri portrétnej fotografii dosiahnuť výborné výsledky (viď foto vľavo).

fuji velvia diapozitivny film

Dostupnosť

Vo väčšine fotolabov nebýva bežne dostupná, takže najlepšie je si objednať viacero roliek do zásoby, najlepšie na ebayi, kde sa dá zohnať aj najčerstvejšia. Prípadne skúsiť niektoré lepšie obchody ako Fotomaterial.sk.

Čo sa vyvolávania týka, tak to tiež nie je ružové, keďže vo väčšine labov už diáky nevyvolávajú. Ja si ju bežne dávam vyvolávať v Expresfoto v Trenčíne, prípadne vo Fotoškoda.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

error: © Fotimnafilm.sk