Ak na film fotíš, určite sa zhodneš, že vyvolávanie je niečo, čo skôr či neskôr chceš vyskúšať. V minulosti sme si už o tom ako film vyvolať, písali. Aj internet — či už sú to články alebo videá, je plný návodov, ako svoj čiernobiely film vyvolať. A vybavenie, ktoré je na to potrebné, je veľmi jednoduché si zadovážiť.
Preto som si povedal, že v dnešnom článku si povieme niekoľko užitočných tipov, pre čo najlepší workflow pri vyvolávaní tvojich negatívov. Ich úlohou je ti tento proces spríjemniť a zvýšiť kvalitu tvojho vyvolávacieho procesu. 🙂
Pár základných rád
Zoznam potrebného vybavenia už poznáš. (Pokiaľ nie, klikaj tu a dozvieš sa.) No aj napriek tomu, je pár veci, ktoré stojí za to spomenúť.
Skontroluj objem odmerky
Mnoho ľudí používa jednu odmerku na všetko. Ak je to aj tvoj prípad, vrelo ti odporúčam používať 3 dedikované odmerky (jednu na vývojku, druhú na prerušovač a ďalšiu na ustalovač). Prosím, používaj ich len na vyvolávanie. Možno by koláč chutil rovnako, neverím však, že by bol zdravší. 😉 Môžeš si ich označiť, aby si ich opakovane používal na rovnakú chémiu.
Keďže človek je tvor nedokonalý, a rovnako aj ľudia či stroj, ktorí vyrobil tvoje odmerky, odporúčam ti „nakalibrovať“ si ich odmerky tak, aby boli čo najpresnejšie. Niekedy sa žiaľ stane, že nie sú vždy presné. Ako to môžeš urobiť? Polož odmerku na kuchynskú váhu, vynuluj ju (aby ti nevážilo odmerku, ale to čo je nej) a nalej do nej 500 gramov vody (prípadne toľko koľko si najčastejšie riediš). Ak si v škole dával pozor, vieš, že sa to bude rovnať 500 ml. 🙂

Mať presné odmerky je veľmi dôležité pre správnú prípravu chémie a jej dostatok v tanku pre úplné ponorenie filmu. Stalo sa mi už, že film nebol celý ponorený a tak horný pás nebol dostatočne vyvolaný.
Investuj do teplomeru
Investuj do presného teplomeru! Je veľmi dôležitý. Je to najdôležitejší nástroj na získanie stáleho a rovnakého výsledku pri vyvolávaní. Z osobnej skúsenosti viem, že digitálny teplomer, teplotu ukáže najpresnejšie a to do pár sekúnd. Neboj sa do neho investovať, určite nebudeš ľutovať.
Skladovanie roztokov
Nariedený prerušovač, ustalovač alebo aj niektoré vývojky je možné používať viac ako len raz. Ako alebo kde ich skladovať? Existujú 2 spôsoby ako si ich môžeš odložiť:
- Skladacie fľaše, tzv. harmoniky, ktoré sa dajú skladať podľa množstva chémie, takže sú prakticky vzduchotesné.
- PET fľaše (ideálne tmavé) s objemom, ktorý potrebuješ. Výhodou je, že si ich taktiež môžeš stlačiť a vytlačiť prebytočný vzduch.

Skladacie fľaše vyzerajú kúl, ale ja s nimi namám najlepšie skúsenosti. Výber nechám na tebe. Dôležité je chémiu odložiť na suché a tmavé miesto so stálou teplotou. Vydrží ti tak dlho a okrem tvojej peňaženky, ktorá sa poteší, ušetreným chechtákom, budeš mať radosť z dobre vyvolaného filmu.
Vývojka
Trh je plný rôznych vývojok a niektoré sa navzájom aj dosť líšia. Čo je však dôležitejšie vedieť je, čo s vývojkou (ne)robiť. Je to predsa tá najcennejšia tekutina vyvolávacieho procesu.
Riedenie = šetrenie
Pre čo najlepšie vysvetlenie použijem príklad. Moja obľúbená vývojka je Ilfotec LC-29. Túto vývojku môžem riediť v pomere 1+29, 1+19 alebo 1+9. V závislosti od počtu filmov, ktoré potrebujem vyvolať, si vždy vyberiem to, čo je z hľadiska nákladov najefektívnejšie.
Pre najvyššiu kvalitu by mala byť LC-29tka používaná ako jednorázová vývojka, no pre väčšiu ekonomiku môže byť na obmedzený počet filmov použitá aj opätovne. Pri opakovanom použití je vhodné iba riedenia 1+9 (10 filmov/liter) alebo 1+19 (5 filmov/liter).
Takže, keď vyvolávam len 1 rolku filmu, používam riedenie 1+29. Týmto spôsobom miniem iba necelých 10 ml vývojky na kinofilm alebo 17 ml vývojky na zvitkový film.
Zase keď vyvolávam viac roliek za sebou, či naraz, používam koncentrovanejšie riedenie (1+9). Samozrejme, pri opakovanom použití vývojky musím čas trošku natiahnuť. (Pri spracovaní filmu sa do vývojky uvoľňujú halogenidy a ďalšie vedľajšie látky, ktore pôsobia ako spomalovač. Z toho dôvodu musia byť časy úpravené po každom nasledujúcom filme. Krivka sa líši v závislosti od vývojky, ktorú používaš.)
Ak vyvolávaš len zopár filmov, kde tu kde tam, raz za čas, zrejme nebudeš cítiť veľkú úsporu. No pokiaľ tých filmov vyvolávaš viac, som si istý, že ti tento tip pomôže. 🙂
Nie každá vývojka môže byť použitá viac ako jeden krát. Uisti sa, prosím, že tá tvoja ti to umožňuje.
Snaž sa vývojku čo najviac spoznať
Ako som už vyššie spomenul, vďaka veľkej rozmanitosti trhu je na výber široké spektrum vývojok. Osobne ti však odporúčam, vybrať si jednu, používať ju a snažiť sa ju čo najviac spoznať.
Teplota je veľmi dôležitá pre správne vyvolanie filmu. Väčšina vývojok na vyvolanie čiernobieleho filmu „pracuje“ pri teplote 20°C. Ak by si chcel skontrolovať akú teplotu by mala máť tá tvoja, pozri The Massive Dev Chart. Ide o (podľa mňa) najlepší receptár na vyvolávanie.
Ako ju používať: V ľavom stĺpci vyber svoj film a druh svojej vývojky. Potom klikni na “Search” a krásne sa ti objaví tabuľka so všetkými tými magickými číslami! 😉

Časy, ktoré sú v tabuľkách uvedené slúžia ako informácia – taký odrazový bod. Niekedy je dobré ich “doladiť” pre dosiahnutie želaného výsledku. Malé odchýlky môžu byť spôsobené spôsobom agitácie tanku alebo dokonca aj kvalitou vody. Akonáhle nájdeš “to pravé orechové”, pokračuj a používaj ho, až kým ho to nebude eňo ňuňo.
„Prerušovač? Na čo?“
Nutnosť používania dedikovaného prerušovača ako napríklad Ilfostop, je témou nekonečných debát a rozhovorov. Ja som na prerušovanie dlho používal vodu. Neskôr som si povedal, že to skúsim a zadovážil som si prerušovač, ktorý aj naďalej používam. Aká je výhoda? Prerušovač je rýchlejší než voda a máš 100% istotu, že vyvolávací proces bol skutočne ukončený.
Samozrejme, ak si spokojný s vodou, nie je na tom nič zlé. V minulosti dokonca aj sám Ilford odporúčal používať iba vodu. Dôvodom bolo to, že ak sa vyvolávanie rýchlo prerušilo, mohlo dôjsť k tzv. „šokovej retikulácii“ (zvrásneniu želatínovej vrstvy filmu), ktorá bola výsledkom priam násilnej chemickej reakcie na povrchu filmu. To už je dnes, ale minulosťou — filmy sú kvalitnejšie, prerušovače menej agresívne (ako je aj spomínaný Ilfostop, ktorý je založený na kyseline citrónovej, nie na octovej).
Ďalšou výhodou prerušovača, je jeho cenová nenáročnosť. Väčšina sa riedi v pomere 1 + 19 a naozaj dlho vydrží. Dá sa bez váhania použiť “donekonečna”. Kým je jeho farba žltá, urobí si svoju prácu dobre. Keď sa farba začne meniť na fialovú, znamená to, že je už opotrebovaný a už nie je vhodný na používanie.
Čo sa teploty týka, najlepšie výsledky dosiahneš pri izbovej teplote v rozmedzí od 15°C do 25°C.
Ak si zvedaví, o akej fialovej hovorím, na konci vyvolávania nalej prerušovač do použitej vývojky. Juj! 🙂
Ustalovač
Rovnako ako v prípade prerušovača aj ustalovač môžeš používať niekoľko krát po sebe. Hlavný rozdiel však spočíva v tom, že ustaľovač ti to nedá najavo len tak jednoducho ako prerušovač svojim sfarbením. Je potrebné ho otestovať.
Ako otestovať ustalovať
Na tento test budeš potrebovať kúsok filmu, stopky a prerušovač. Namoč kúsok filmu do čerstvého prerušovača a spusti stopky. V momente, keď je film priehľadný, stopky zastav a film vytiahni.
Čas, ktorý si nameral si zapíš. Keď chceš otestovať použiteľnosť a „silu“ tvojho prerušovača, urob ten istý test. Zober kúsok filmu, namoč ho. Ak je výsledný čas dlhší ako 2 násobok pôvodného času, je čas namiešať si nový prerušovač.
Všeobecným pravidlom pre minimálnu dobu ustalovania filmu je dvojnásobok testovaného času plus jedna minúta. Ukážme si to na príklade: ak sa tvoj kúsok filmu „ustáli“ za jednu minútu, potom by absolútna minimálna doba ustalovania bola 3 minúty.
Ja osobne zvyčajne ustalujem 5 minút. Čítal som viackrát, že príliš krátky ustalovací čas môže spôsobiť, že sa negatívy časom zhoršia. Predsa len, je lepšie ustalovať trochu dlhšie, ako zbytočne príliš krátko.
Ďalší trik, ktorý používam, je že si zapisujem každý dátum a čas, kedy som ustaľovač naposledy používal.
Rovnako ako v prípade prerušovača, teplota nie je kruciálna. Pokiaľ je teplota medzi 15°C – 25°C, všetko je v poriadku.
Môže sa stať, že tvoj ustalovač zmení farbu (napríklad na fialovú alebo žltú). Nič sa neboj, nie je to nič hrozné. Je to spôsobené „prirodzeným znečistením“ prerušovačom. Kvalitu prerušovača to nijak neovplyvňuje.
Perieš, periem, perieme
Asi už po 10-krát hovorím, že ide o niečo veľmi dôležité, ale pranie filmu – finálne opláchnutie je naozaj veľmi dôležité. 😀 A to najmä pre čo najvyššiu životnosť tvojich milovaných negatívov. Celkovo existuje niekoľko metód ako film prať. (1) Môžeš film v tanku nechať pod tečúcou vodou, alebo (2) tank napustiť vodou a agitovať 30 sekúnd po 5 krát (zakaždým vyliať vodu a napustiť novú).

Akonáhle je negatív dobre opláchnutý, posledný „kúpeľ“, ktorý mu pred vyschnutím dopraješ zadefinuje ako negatív vyschne.
- Film môžeš opláchnuť v destilovanej vode. Destilovaná voda je demineralizovaná a tak negatív vyschne krásne, bez bielych škvŕn a kvapiek.
- Film môžeš opláchnuť v klasickej vode so zmáčadlom, ktoré napomáha rovnomernému vyschnutiu a taktiež minimalizuje škvrny a neželané fľaky.
Ak používaš stierku na film, uisti sa, že je dokonale čistá a hladká. Prejdi po nej prstom a uisti sa, že na nej nie je žiadna nerovnosť alebo poškodenie, ktoré by mohlo negatív zničiť. Emulzia je za mokra veľmi citlivá!
Záver
Verím, že ti niektoré tipy priniesli úžitok. Ak máš nejaké svoje, osvedčené, neváhaj sa o ne podeliť v kometároch. Je možné, že bude aj pokračovanie, a práve ten tvoj do neho zahrniem.
4 komentáre
Vdaka za clanok. Robim to obdobne, tiez pouzivam klasicke kuchynske odmerky. Na pranie pozivam Ilford wash method. Po prani pouzivam zmačadlo v destilovanej vode. Klasicka vodovodna sa mi neosvedcila, ale to bude tym, ze klasicka vodovodna je velmi tvrda. Stierku nepouzivam, vodu stiahnem prstami.
Inak davam tip na android apku „Film Developer Pro“ – tiez velka databaza filmov a vyvojek a ich vzajomnych kombinacii. Zaroven velka vyhoda, ze clovek si tam moze nastavit cely proces… prednamocenie, vyvojka, prerušovač, ustalovač, pranie.
Vďaka za tip! Ja som si po dlhšom odhodlávaní sa kúpil appku od Massive Dev.. je to spárované s webom a taktiež sa tam dá nastaviť vlastný proces – je to veľká pomoc 🙂 Aké je tvoje obľúbené kombo? (film+vývojka)
Moje oblubene kombo: Vo zvitku to je Foma 100 alebo Ilford Delta 400 v fomackej excelke, čo je ekvivalent Kodak Xtol a v kinofilme mam rad Agfa APX 100 a 400 a HP5+. Tam to bud v R09 alebo zas excelka. Mal som nakupene väčšie zasoby tychto filmov, ale nebranim sa tomu do buducna vyskusať aj niečo ine.
Ono tie aplikacie sa oplati zaplatit, ja som si kupil Film Developer Pro, mal vtedy 50% zlavu. Inak by som tiez zobral asi Massive Dev. Učel splnia obe. Inak u Film Developer Pro musim pochvalit vyvojara, ako promtne reagoval na moje podnety k dizajnovym upravam aplikacie, aby to bolo viac „user friendly“
Ja som dlho nemal smartfon, tak pre stopovanie jednotlivych krokov som pouzival stranku s online timerom. Nastavil som jednotlive kroky aj s pauzami, zvonenim…celkom mi to vyhovovalo. Nemusel som sa pocitaca ani dotykat, jednoducho som to spustil a hotovo.
https://www.timeanddate.com/timer/
Oblubena kombinacia je asi Fuji Neopan Acros (100) vyvolany bud v Ilford Microphen, alebo vo vyvojke od Fujifilm – Microfine developer.